stoppen met roken

Quit that bad shit.

Oktober is de maand dat veel mensen proberen te stoppen met roken.

Roken doe je eigenlijk niet omdat je dat nu echt wil, maar omdat het een gewoonte is geworden. Je weet dat roken slecht voor je gezondheid is, maar stoppen lukt niet, want er zitten voor jou naast nadelen ook voordelen aan roken.

Het kan zijn dat roken jou troost bied. Het kan ook een manier zijn om met spanningen en teleurstellingen om te gaan tijdens stressvolle periodes. Inhaleren geeft je een fijn gevoel. Je maakt dopamine aan.

Helaas zijn de negatieve effecten op den duur groter dan de positieve. Het beste wat je kunt doen is er een nieuwe gewoonte tegenoverstellen. Eentje waar je blij van wordt en die eenzelfde beloningsgevoel geeft.

Stop

Roken is een gewoonte. Deze gewoonte, zoals vele andere, heb je jezelf aangeleerd.  Bij herhaald gedrag waar een beloning op volgt ontstaat een routine. Een bepaald signaal gevolgd door een routine en beloning vormen samen een gewoonte lus. Om je routine te doorbreken is een plan, inspanning en aandacht nodig. Een manier om een gewoonte af te leren is om in de gewoonte lus, de routine en beloning te vervangen door een nieuwe routine en beloning.

Een slechte gewoonte doorbreken, we proberen het maar al te vaak. Je wil:

  • Stoppen met roken.
  • Minder snoepen.
  • minder alcohol drinken.
  • Geen meer dingen uitstellen.
  • Stoppen met overmatig social media gebruik.
  • Stoppen met negatief denken.

Het is niet eenvoudig om te stoppen met slechte gewoontes, maar het kan wel. Weet je namelijk van jezelf hoe gewoontes ontstaan en de routine die erachter schuilgaat? Dan kun je slechte gewoontes aanpakken en vervangen door een beter alternatief die eenzelfde beloningsgevoel geeft.

Begin

Wil jij van een slechte gewoonte af?  Begin dan eerst met het bijhouden  van een logboek. Schrijf op wanneer je rookt, op welke tijd je rookt, hoeveel je rookt , waarom je rookt (je trigger) en waarom je er van af wilt . Het opschrijven creëert bewustwording en inzicht.  Het motiveert om daadwerkelijk aan de slag te gaan en de slechte gewoonte af te leren. Daarmee is stap 1 gezet.

Verder

Bedenk een vervangende goede gewoonte. Bijvoorbeeld in plaats van roken een stukje gaan wandelen of je komt thuis van je werk en je hebt trek, als slechte gewoonte pak je een handje drop. De goede gewoonte kan dan worden om een handje tomaatjes te pakken.

Gooi weg

Gooi / geef sigaretten, snoep, alcohol weg. Zet een tijdslot op je tablet/ computer zodat je max zoveel minuten kan gamen of je social media kan checken Stel een piekerkwartier in.

Vertel

Vertel de mensen in je directe omgeving dat je gaat stoppen met een slechte gewoonte. Vraag om hun support. Vertel ze dan ook gelijk dat je niet zit te wachten op de opmerkingen zoals, aaah één keer kan toch wel of je bent niet dik, dat gebakje maakt toch niet uit, doe niet zo ongezellig. Het is al moeilijk genoeg om te stoppen.

Beloon

Beloon jezelf als je al een maand niet hebt gesnoept, gerookt, gedronken. Dat mag namelijk gevierd worden. Ga leuke dingen doen of geef jezelf iets.

Shit happens

En dan komt er een moment, dat je toch weer die sigaret opsteekt, de hele zak chips in 1 keer hebt leeggegeten of die fles wijn hebt leeggedronken. Wees dan niet boos op jezelf. Denk shit happens en weer door. Als je het moment voor jezelf analyseert en er achter komt waarom je dan toch weer in die oude gewoonte bent vervallen, kan je voor de volgende keer bedenken wat je anders kan en gaat doen.

Je kan het

Geef jezelf de tijd, rust en ruimte om oude slechte gewoontes af te leren. Dit gaat met vallen en opstaan en als je er alleen niet uitkomt, wil ik je heel graag meehelpen.

Succes

Reacties.

  • Super mooie website duidelijk Verwoord je gaat veel mensen hier mee weer op de goeie weg sturen heel veel sucses soumya xxx