herfstdepressie

Herfstdepressie

Herfst ik hou ervan.

De herfst is een van mijn favoriete jaargetijden. Ik hou van de schitterende herfstkleuren. Wandelingen maken door het bos op zoek naar paddenstoelen, eikels en kastanjes. ‘S avonds weer de kaarsjes aan. Lekker knus op de bank met een goed boek of een leuke film.

De herfst is een prachtig seizoen, maar helaas niet voor iedereen, want veel mensen kampen met herfstdepressies.

Als je een herfstdepressie hebt, ook wel najaarsdepressie, najaarsdip of herfstdip genoemd, kun je last hebben van allerlei klachten zoals:

🍁 verlies van energie

🍁 last van futloosheid

🍁 somberheid

🍁 vermoeidheid

🍁 onrustig

🍁 stemmingswisselingen

🍁 slaapproblemen

🍁 emotioneler

🍁 concentratie problemen

🍁 Problemen met libido

Kortom het lukt niet meer om te genieten van de dingen waar je normaal plezier uit haalt.

De oorzaken

Tekort aan daglicht

Je brein maakt door licht bepaalde stofjes aan. Bij te weinig licht wordt de aanmaak van deze stoffen minder gestimuleerd. Een gebrek aan daglicht veroorzaakt onder andere een overmatige productie van het slaaphormoon melatonine

Verhoogde melatonine spiegel

Het hormoon melatonine speelt een grote rol bij de herfstdepressie. Een verhoogde melatonine spiegel zorgt ervoor dat je slaperig wordt, je moe voelt en soms langer moet slapen. 

Te weinig dopamine:

Het stofje dopamine is een neurotransmitter die zorgt dat je zenuwen goed met elkaar kunnen communiceren en je een geluksgevoel ervaart. bij een dopamine tekort  heb je moeite geconcentreerd te blijven en je emoties onder controle te houden. Dopamine is essentieel voor je dagelijks handelen.

Te weinig serotonine:

Je lichaam en geest zijn in balans als je serotonine  spiegel normaal is.

Een goede serotonine  spiegel maakt dat je gelukkig en rustig bent. Is de Serotonine  spiegel verstoord dan kun je klachten krijgen zoals slapeloosheid

Depressies zijn dus gevolgen van een tekort aan serotonine, dopamine en een verhoogde melatonine spiegel.

Hierbij 7 tips om te leren omgaan met een herfstdepressie.

  1. Schaam je niet als je last hebt van een herfstdepressie. Hou dit niet voor je maar praat erover. Dat lucht op.
  2. Ga naar buiten. Daglicht is altijd beter dan kunstlicht. Buitenlucht is goed voor je en helpt tegen depressies.
  3. Blijf bewegen. Oké het is soms heel aantrekkelijk om op de bank te blijven liggen, lekker knus onder een dekentje, maar sporten verhoogt het geluk hormoon serotonine.
  4. Eet gezond en uitgebalanceerd. Het juiste eten zorgt voor extra dopamine en serotonine aanmaak. Denk hierbij aan bananen, groentes, vis, volkoren producten en chocola.
  5. Slik extra vitamine D. In de zomer wordt deze vitamine aangemaakt door de zon, maar in de herfst en winter is de aanmaak van deze vitamine veel minder. Een tekort aan vitamine D zorgt er voor dat je minder energie hebt, je sneller oververmoeid raakt en je lustelozer voelt.
  6. Geniet, trek er op uit met familie en vrienden, plan leuke tripjes in de buitenlucht, kijk naar de mooie herfst kleuren, maak herfststukjes, knutsel kastanje poppetjes met je kinderen. Wat je ook doet blijf actief en geniet van de mooie momenten.
  7. Laat de dingen los die je niet meer nodig hebt, net zoals bomen die hun blaadjes loslaten

Grotendeels kun je zelf voorkomen dat je in een herfstdepressie beland.

Leer je om te gaan met en herfstdepressie, door het implementeren van bovenstaande tips en geef je leven weer kleur, net zo als dit seizoen.

Ken je anderen die baat zouden kunnen hebben bij deze tips? Deel dit artikel gerust

Soumya