Foto blog eerste hulp bij stressvrije feestdagen

Eerste hulp bij feestdagen stress

Hij komt…hij komt…die lieve goede….Feestdagen stress.

Sinterklaas is weer in het land, en daar begint  velen van ons  een  gezellige maar helaas ook  drukke periode met de nodige feestdagen stress.

Het begint al rond half november als de goedheiligman weer naar ons koude kikkerlandje komt.

Met zijn komst begint een periode met stress vanwege  verlanglijstjes maken, cadeautjes kopen, surprises knutselen, gedichten schrijven, kinderen die door het huis stuiteren omdat ze gespannen zijn, om al niet te spreken over het mee helpen op school, sport -en hobby clubjes voor diverse Sinterklaas vieringen. En niet te vergeten er moet ondertussen ook nog gewerkt worden.

Is Sinterklaas weer het land uit, dan gaan we in een keer door met de kerst- en nieuwsjaar stress.  We rijden het hele land rijden door in verband met familiebezoek of we staan uren in de keuken  om het perfecte kerstdiner te maken,  we moeten het huis op orde maken, feestkleding kopen, last minute cadeaus regelen en de kerstboom opzetten. En als dat al niet genoeg is mogen ouders met jonge kinderen ook nog eens komen helpen met  het kerstdiner op school.

Maar hoe voorkom je nou feestdagen stress?

Voor degene die wel wat hulp kunnen gebruiken in deze hectische periode, hierbij 5 tips voor plezierige feestdagen zonder stress.

Tip 1: Laat het woordje moeten los.  We moeten zoveel van ons zelf en leggen de lat tijdens de feestdagen heel hoog. Dat levert veel stress op. Dus weg met dat perfecte plaatje. Er hoeft geen perfect 5 gangen menu op tafel te komen of de perfecte cadeaus gekocht te worden. Niet alles hoeft geweldig en tip top in orde te zijn ook al heb je dat gevoel wel vanwege de sociale druk. Ga niet je uiterste best doen om alles perfect te laten verlopen. Juist als je je uiterste best doet om alles perfect te laten verlopen, levert dit weer spanningen op.

Tip 2: Relativeer. Gaat er iets mis accepteer dan hoe het loopt. Teveel zout in het eten, een ladder in je panty het kan allemaal gebeuren. Ga niet lopen stressen maar laat de dingen op zijn beloop gaan. Focus er op wat er wel goed gaat.

Tip 3: Tijd voor jezelf. Je moet al zoveel van jezelf, waardoor tijd voor jezelf er heel snel bij inschiet tijdens deze dagen. Plan daarom wat tijd in om te ontspannen. Neem een heerlijk bad, lees een boek, ga een stukje wandelen of kijk een serie. Doe wat nodig is om je weer te ontspannen. Hierdoor kan je er weer volop tegen aan.

Tip 4: Goede voorbereiding is het halve werk. Maak een planning. Schrijf alles op wat je moet doen, wanneer je het gaat doen en streep af als je de taak hebt voltooid.  Ga vooral niet op het laatste moment cadeautjes kopen of de boodschappen doen.

Tip 5: Zeg eens nee tegen de zoveelste uitnodiging, of meehelpen op school. Dit levert weer tijd op die je kan besteden aan andere dingen.

Heb jij nog een tip om feestdagen stress te doorbreken? Laat het ons weten, want sharing is caring.