Burn-out zorgen

Burn-out zorgen

Burn-Out zorgen

Een burn-out is beroepsziekte nummer 1. Helaas is geen enkele beroepsgroep is hiervan gevrijwaard. In sommige beroepsgroepen, zoals in de zorg, is de kans op het krijgen van een burn-out nog groter.

De meest genoemde redenen voor het krijgen van een burn-out in de zorg en welzijnssector zijn hoge werkdruk, veel extra administratieve taken, veel extra diensten draaien , moeite met grenzen aangeven en je persoonlijkheid.

Hoge werkdruk

Ten eerste is daar de hoge werkdruk. Je moet steeds meer doen in steeds minder tijd. Je hebt steeds minder tijd voor de verzorging van de patiënten. Het lijkt wel of er elke dag meer administratieve taken bijkomen waardoor je ook steeds minder tijd hebt voor pauze en de broodnodige ontspanning. Je staat continu onder druk, want je hebt het gevoel dat je altijd maar aan moet staan.

Extra diensten/ minder vrije tijd

Omdat er meer en meer collega`s om je heen uitvallen met stress en burn-out klachten, wordt er steeds vaker een beroep op je gedaan om extra diensten te draaien. Je zegt dan maar weer ja op die extra diensten, want je wil je collega`s niet laten vallen en je laat je patiënten ook niet aan hun lot over. Hierdoor krijg je steeds minder vrije tijd waardoor je niet genoeg tijd meer hebt om je batterij weer op te laden en los te komen van je werk. Tevens zal het thuisfront niet altijd blij zijn dat je weer weg bent, wat nog meer stress oplevert, omdat je in een loyaliteitsconflict komt.

Steeds weer over je eigen grenzen heen gaan.

Ongemerkt verleg je steeds meer je eigen grenzen. Je bent uitgeput maar je gaat toch door want het werk moet toch gedaan worden. Je hebt behoefte aan tijd voor jezelf, maar je zegt toch weer ja tegen een extra dienst. Je wil zo graag voor een andere zorgen dat je hierdoor ongemerkt telkens over je eigen grenzen heen gaat.

Persoonlijkheid

Mensen met bepaalde karaktereigenschappen kunnen bevattelijker zijn voor een burn-out. Een aantal van deze karaktereigenschappen, ook wel persoonlijkheidskenmerken genoemd zijn onder andere:

  • plichtsgetrouw
  • Perfectionistisch
  • Lat hoog leggen
  • Moeilijk nee kunnen zeggen
  • Hoog verantwoordelijkheidsgevoel
  • Je bent een gevoelsmens/ sociaal
  • Makkelijk over je eigen grenzen gaan
  • Faalangst
  • Doorzetter

Als je deze lijst doorleest, hoeveel van deze karaktereigenschappen herken je dan bij jezelf?

Wie krijgt een burn-out?

Of iemand een burnout krijgt, is afhankelijk van verschillende risicofactoren. Risicofactoren zijn onder te verdelen in werk gerelateerde factoren, persoonlijkheidsfactoren en privé factoren

Deze risico factoren gecombineerd met hoe je omgaat met stressvolle situaties en hoe groot je draagkracht is, kunnen leiden tot een burn-out.

Burn-out voorkomen

Om een burn-out te voorkomen is het  essentieel om je eigen grenzen goed te bewaken. Dit doe je door goed te luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft en actie te ondernemen. Andere tips die je kunnen helpen een burn-out te voorkomen zijn:

  • Erken aan jezelf dat het niet goed gaat en probeer je daar niet schuldig over te voelen. Neem je klachten serieus.
  • Leer nee te zeggen.
  • Stel prioriteiten.
  • Maak keuzes. Zorg dat je activiteiten doet die jou energie opleveren.
  • Wees realistisch, stel geen onmogelijke eisen aan jezelf vanuit je perfectionisme.
  • Reserveer tijd voor jezelf. Ga leuke dingen doen met vrienden, plof op de bank met een boekje of ga in bad. Het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar ontspant en rust oplevert.
  • Bewegen maakt je hoofd leeg. Ga een half uurtje sporten, maak een wandeling of ga werken in de tuin
  • Praat met familie en vrienden en vertel hoe het echt met je gaat, praten lucht immers op.
  • Zoek hulp. Hulp zoeken is geen teken van zwakte, maar juist een teken van sterkte.

Wil je meer weten over werkstress en burn-out of kan je wel wat hulp gebruiken, neem dan vrijblijvend contact met mij op.